Heroes of Might & Magic 1
Heroes je fantasy strategická hra, tj. kromě klasické strategické hry můžeš při boji používat kouzla. Jde o vzájemný souboj 4 lordů různých typů (rytíř, barbar, kouzelník a čaroděj), který probíhá prostřednictvím jejich hrdinů. Na začátku každé hry máš jednoho hrdinu s jednou až dvěma bojovými jednotkami (dále jen BJ) a jedním hradem s minimálním počtem staveb. Cílem každého scénáře je splnit úkol, který je popsán na začátku scénáře, případně jenom zničit všechny nepřátele. Hra se ovládá převážně myší, levé tlačítko vykonává akci, pravým tlačítkem získáváš nápovědu nebo bližší informace o jednotkách, městech apod. Některé volby lze aktivovat pomocí klávesnice, odpovídající tlačítka budou uvedena v hranaté závorce za příslušnou volbou (např. [E] značí tlačítko E).
Úvodní menu:
NEW GAME [N]
- start nové hry pro jednoho nebo více hráčů
STANDARD game [S]
- Spustí - jeden scénář pro jednoho hráče
- Obtížnost hry - ovlivňuje nastavení startovacích podmínek pro hráče - čím je těžší, tím je méně zdrojů k nalezení na mapě, jsou hlídány silnějšími jednotkami apod.
- Síla nepřátel - zde se vybírá inteligence hráčů ovládaných počítačem (od není po genius)
- Vyber barvu - zde si lze vybrat rodovou barvu lorda, za kterého chceš hrát
- Král Výšin - po zaškrtnutí této volby všichni hráči řízení počítačem se spojí proti tobě, jinak bojují i mezi sebou.
- Vyber scénář - zde si vybereš, jaký scénář chceš hrát. Při jejich výběru se ti vypíše stručná informace o scénáři, velikost mapy (size) a obtížnost (difficulty). Výběr se potvrdí tlačítkem OKAY.
- Hodnocení obtížnosti - zde se vypočítá celková obtížnost scénáře podle navolených nastavení.
CAMPAIGN game [C]
- 4 lordi a 8 scénářů - zde si jen vybereš, za kterého ze čtyř lordů budeš hrát (podle toho dostaneš vždy na začátku všech scénářů kampaně jeho hrad a bojové jednotky) a spustí se ti první z osmi scénářů.
MULTI-PLAYER game [M]
umožňuje hru pro více hráčů, kteří se mohou propojit násl. způsoby:
- HOT SEAT [H] - umožňuje hrát 2-4 hráčům na 1 počítači.
- NETWORK [N] - umožňuje hrát 2-4 hráčům, každý na vlastním počítači vzájemně propojených pomocí síťových karet do počítačové sítě. První se přihlásí jako HOST (hostitel) - ten pak vybírá scénář a jeho obtížnosti, další se přihlásí jako GUEST (host) - ten se přihlásí ke hře vybrané hostitelem.
- MODEM [M] - umožňuje hrát 2 hráčům na vlastních počítačích připojených přes modem.
- DIRECT CONNECT [D] - umožňuje hrát 2 hráčům na vlastních počítačích připojených přes sériový port (nastavení rychlosti přenosu a na jakých portech je připojený kabel je nutné předem nastavit v setupu hry (setup.exe)).
- CANCEL [ESC] - návrat do hlavního menu bez žádné akce.
Hrací plocha:
- Hlavní okno - ukazuje pohyb hrdinů po mapě.
- Mapa světa - ukazuje kompletní mapu scénáře ve zmenšené velikosti.
- Ikony hrdinů a měst - zde si vybíráš, s kterým hrdinou nebo hradem budeš dělat následující akci.
- Speciální ikony :
- hrdina [H]- přepíná mezi jednotlivými hrdiny.
- kůň [M]- udělá pohyb vybraného hrdiny po navolené cestě.
- hrad [K]- vypíše bližší informace o stavu království - počet hrdinů, obsazených hradů, dolů, stav surovin a denní příjem zlata.
- přesýpací hodiny [E] - ukončení tvého tahu a předání tahu dalšímu hráči.
- vlajka [A]- 4 speciální funkce:
- mapa [V]- ukáže mapu celého světa v hlavním okně.
- skládanka [P]- ukáže odkrytou část tajné mapy zakopaného pokladu.
- kouzlo [C]- umožňuje kouzlit zjišťovací kouzla.
- výkop [D]- umožňuje vykopat jámu na místě, kde stojí hrdina - slouží jen k vykopání zakopaného pokladu (získáš některý ze 4 SUPER artefaktů).
- disketa [G]- volby hry: NEW GAME [N] (nová hra), LOAD [L], SAVE [S], QUIT [Q] (konec hry), Hudba (nastavení hlasitosti hudby nebo její vypnutí), Efekty (totéž pro efekty), Rychlost (nastavení rychlosti pohybu koně hrdiny po mapě), AUTOSAVE (automatické ukládání pozice hry po ukončení každého kola), Ukaž cestu (ukazuje cestu budoucího pohybu hrdiny), Ukaž pohyb nepřátel, OKAY (návrat do hry), INFO [I] (informace o scénáři a nastavení hry).
- Stavové okno - pomocí levého tlačítka myši lze přepínat mezi informacemi o BJ aktuálního hrdiny, stavu surovin a informacích o aktuálním datumu.
Základní pojmy:
Hrdina (Hero)
hrdina je základ tvého vojska, můžeš jich mít několik, maximálně 8. Hrdina vede skupiny BJ, objíždí krajinu, obsazuje doly, hrady, města, prozkoumává skrytá místa, sbírá suroviny a artefakty, bojuje s jinými hrdiny. Pokud hrdina vlastní knihu kouzel, může také kouzlit příslušná kouzla. Existují 4 typy hrdinů (probereme je později), každý z nich má různé vlastnosti a schopnosti. V rámci každého z těchto typu existuje vždy několik hrdinů, liší se většinou počtem jednotek, se kterými začínají po naverbování. Každý hrdina může mít ve svém vojsku maximálně 5 BJ. Najmutí jednoho hrdiny stojí 2500 zlaťáků.
Bojové jednotky (BJ, troops)
k boji samozřejmě potřebuješ armádu, která se skládá z různých typů BJ. Nové BJ se narodí vždy první den nového týdne ve všech postavených stavbách. Jednotlivé typy BJ a jejich schopnosti jsou popsány v příloze číslo 4. Každá BJ má určitou sílu, která je udávána pomocí složek útočná síla, obranná síla, škody a energie. Tyto složky se v boji zvyšují o sílu hrdiny, který dané BJ vede.
Hrad (Castle)
hrad je místo, kde stavíš všechny stavby a najímáš si hrdiny a jejich BJ. Je to tvůj domov, musíš si ho chránit před nepřítelem. Za každý hrad, který máš, dostáváš 1000 zlaťáků denně (1 tah = 1 den). Existují 4 typy hradů, v každém z nich lze najímat jiné typy BJ. Čím více máš obsazeno hradů, tím více zlata dostáváš, máš možnost stavět jiné stavby a najímat jiné BJ. Každý hrad je chráněn hradbami a střílnou, která v případě dobývání hradu automaticky vystřelí v každém kole po nejnebezpečnějším útočníkovi.
Města (Towns)
města jsou jediná místa na mapě, kde můžeš vybudovat nový hrad. Města jsou na začátku většinou jen slabě chráněná, nemají hradby - boj v nich probíhá stejně jako na jakýmkoli jiném místě. Ve městě lze vybudovat jen hrad, jiné nové stavby lze budovat až po postavení hradu. Za každé město dostáváš denně 250 zlaťáků, takže se tam vyplatí postavit hrad (stojí 5000 zlaťáků + 20 ks kamenů + 20 ks dřeva) - investice se brzy vrátí.
Doly (Mines)
v dolech se těží suroviny potřebné ke stavbě budov a některých BJ. Surovina, která se v daném dolu těží, je znázorněna u vchodu každého dolu. Za obsazený důl dostáváš 1 kus surovin denně, u dolu na těžbu kamene 2 ks denně; výjímku tvoří důl na zlato, za něj dostaneš 1000 zlaťáků denně. Obsazený důl lze rozpoznat podle vlajky, která je na něm vztyčena.
Artefakty
artefakty jsou speciální kouzelné předměty, které zvyšují schopnosti hrdiny, který je má u sebe. Popis všech artefaktů je v příloze číslo 2.
Kouzla
ve hře jsou k dispozici dva základní druhy kouzel - zjišťovací a bojová. Zjišťovací kouzla se používají na mapě a umožňují zjistit informace o hradech, dolech, artefaktech, surovinách, nepříteli, nebo teleportovat (přemístit) hrdinu do jiného místa na mapě. Bojová kouzla jsou k dispozici během boje s nepřítelem a lze je dále dělit na obranná a útočná kouzla. Přesný popis všech kouzel a jejich účinků je v příloze číslo 5.
Stavby budované v hradech:
V hradech můžeš budovat 2 druhy staveb. Pro všechny typy hradů jsou stejné základní stavby, vojenské stavby (zde můžeš najímat BJ) se liší pro každý typ hradu, jejich přehled je v příloze číslo 3. Některé vojenské stavby nelze postavit, dokud nejsou postavené některé předepsané stavby - viz schéma posloupnosti stavby pro jednotlivé typy hradů v příloze číslo 4.
Nabídku postavení stavby nebo najmutí hrdiny dostaneš po otevření v nabídce hradu hradní stavby. Ikony pro postavení staveb mohou být s následujícím označením:
- bez označení - stavbu lze postavit.
- žluté odškrtnutí - stavba už je postavena.
- červené X - stavbu zatím nelze postavit (nejsou postavené příslušné předchozí stavby).
- přeškrtnuté zlaťáky - stavbu už lze stavět, ale nemáš na ní zlato nebo nějakou surovinu
Základní stavby jsou následující:
Věž kouzel (Magic guild)
má celkem 4 úrovně. Každou dokoupenou úrovni se zvyšuje počet kouzel, které můžeš používat. V příloze číslo 5 je uvedeno, na které úrovni dostaneš příslušná kouzla. Pokud hrdina nemá knihu kouzel, může si ji zde zakoupit za 500 zlaťáků.
-
2000 zlaťáků + 5 ks kamenů + 5 ks dřeva (1. úroveň)
-
1000 zlaťáků + 5 ks kamenů + 5 ks dřeva + 4 ks od ostatních surovin (2. úroveň)
-
1000 zlaťáků + 5 ks kamenů + 5 ks dřeva + 6 ks od ostatních surovin (3. úroveň)
-
1000 zlaťáků + 5 ks kamenů + 5 ks dřeva + 10 ks od ostatních surovin (4. úroveň)
Sídlo špiónů (Thieves guild)
dává ti informace o tvém postavení vůči ostatním lordům. Zjistíš zde tvoje pořadí v počtu obsazených hradů, měst, počtu hrdinů, množství zlata a dalších surovin. Čím více máš těchto staveb v různých hradech postaveno (v 1 hradě 1 stavba), tím více informací dostáváš. Tato stavba se vyplatí postavit později ke zjištění množství obránců v nepřátelských hradech.
-
750 zlaťáků + 5 ks dřeva
Studna (Well)
velice užitečná stavba. Zvyšuje u každé BJ počet narozených bojovníků o 2. V případě např. rolníků to není mnoho, ale u silnějších BJ, kde se za týden rodí 1-3 bojovníků, je to zřetelně znát. Pomocí této stavby lze také přehledně kontrolovat, kolik nové populace máš k verbování ve všech postavených vojenských stavbách v daném hradě.
-
500 zlaťáků
Putyka (Tavern)
zvyšuje odvahu posádky (BJ, které zůstávají v hradu jako jeho ochrana).
-
500 zlaťáků + 5 ks dřeva
Přístav (Shipyard)
vyrábí lodě. Přistav lze postavit jen ve městech, která jsou na břehu moře nebo široké řeky. V přístavu může být jen jedna loď, pokud chceš postavit další, musíš nejdříve původní loď přesunout na jinou část břehu.
-
2000 zlaťáků + 20 ks dřeva
-
1000 zlaťáků + 10 ks dřeva
Popis míst a věcí, které lze nalézt na mapě:
Na mapě můžeš najít spoustu míst a předmětů, které ti zvýší šanci na vítězství. Jedná se o hromádky surovin, artefakty, truhly s pokladem, různé stavby, neutrální BJ apod. Přehled všech míst, které lze najít na mapě a prozkoumat, najdeš v příloze číslo 1. Název místa na mapě zjistíš po stisknutí pravého tlačítka myši na daném místě. Všechna místa k prozkoumání poznáš podle ikonky koně, která určuje, kam pojede hrdina - kůň na ikonce se postaví na zadní. Následuje seznam věcí k sebrání:
hromádky surovin (Resource)
po sebrání dostaneš několik kusů dané suroviny. Na mapě lze najít následující suroviny: kamení (Ore), dřevo (Wood), rtuť (Mercury), síru (Sulfur), krystaly (Crystal), drahokamy (Gems) a zlato (Gold).
truhla s pokladem (Treasure Chest)
po sebrání můžeš si vybrat, jestli chceš zlato (odpověď Yes) nebo získat zkušenosti pro daného hrdinu (odpověď No).
ohniště (Campfire)
po sebrání dostaneš zlato a několik kusů nějaké suroviny.
stará lampa (Ancient Lamp)
po sebrání si můžeš najmout džiny (genie), pokud máš na ně dost zlata a drahokamů a volné místo pro další BJ.
artefakt (Artifact)
během sbírání artefaktu mohou nastat tři situace: sebereš artefakt bez žádných problémů, překupník bude chtít zaplatit 2000 zlaťáků nebo budeš muset o něj bojovat se zloději (rogues). Musíš být připraven na všechny tři možnosti.
neutrální BJ
většinou hlídají nějaký artefakt, poklad nebo cestu. Pokud se přes ně potřebuješ dostat, musíš na ně zaútočit. Někdy jsou to tví příznivci a místo boje se k tobě přidají. Stává se to náhodně, zpravidla když máš nad nimi velkou přesilu, máš volné místo pro další BJ nebo už danou BJ máš u sebe.
Po dvojitém stisknutí levého tlačítka myši na hrdinovi, objeví se bližší informace o jeho síle a vybavení. Informace o hrdinovi se skládá z následujících položek:
Útočná síla
přičítá se k útočné síle všech BJ, které hrdina vede.
Obranná síla
přičítá se k obranné síle všech BJ, které hrdina vede.
Síla kouzel
určuje sílu a délku působnosti bojových kouzel použitých během boje.
Znalosti
určuje počet použití jednoho kouzla, po vyčerpání je nutné znalost kouzla obnovit v hradu s věži kouzel.
Odvaha
odvaha udává, že BJ s větší odvahou (zlatý orel s křídly nahoru) mají šanci se během boje pohnout 2x během kola, s malou odvahou (zlatý orel s křídly dolu) občas během boje ztuhnou strachem a během daného kola nevykonají pohyb. Čím je těchto orlů více, tím je tato šance pravděpodobnější. Neutrální odvaha (velký oranžový orel) značí, že nenastane ani jedna z těchto situací.
Štěstí
štěstí udává, že BJ, které dostanou štěstí (duha) během boje mají pro daný úder zvětšenou sílu. Neutrální štěstí (duha na vahách s kamením) značí, že tato situace nenastane.
Zkušenost
sbírání zkušenosti zvyšuje celkovou úroveň (level) hrdiny. Zkušenosti se dají sbírat v bojích, z truhel s pokladem, z vybraných míst (viz příloha 1). Po dosažení další úrovně zkušenosti, zvedne se o jeden bod některá schopnost hrdiny (útočná síla, obranná síla, síla kouzel nebo znalosti). Nelze navolit, která schopnost se bude zvyšovat, u rytířů a barbarů to jsou většinou první dvě, u kouzelníků a čarodějů většinou další dvě schopnosti.
Bojové jednotky
políčka pro umístění BJ, které hrdina vede. Hrdina může mít minimálně 1 a maximálně 5 BJ. V pravém dolním rohu každého políčka je číslo, které udává, kolik bojovníků daná BJ obsahuje. Platí zásada, že čím více bojovníků obsahuje daná BJ, tím je tato jednotka schopná zadávat mnohem větší ztráty i silnějším protivníkům. V pozadí ikony BJ je vidět terén, podle kterého se odlišuje typ jednotky: lidské, z rovin, lesní, horské a neutrální. Pokud hrdina vede všechny BJ stejného typu dostává bonus odvaha +1, u BJ dvou typu nic, u BJ 3 typů odvaha -1, u BJ 4 typů odvaha -2 a u BJ 5 typů odvaha -3.
Kapsa
posledních 14 políček ukazuje, jaké předměty hrdina nese. Zde je uložena Kniha kouzel a všechny artefakty, které hrdina sebral. Dvojité kliknutí na ikoně předmětu vypíše o něm informace, u Knihy kouzel informuje, kolik a jakých kouzel má hrdina k dispozici.
Informace o bojových jednotkách:
Po klepnutí na nějakou BJ uvidíš následující informace o síle dané BJ:
Útočná síla
udává, s jakou silou daná BJ zaútočí na nepřítele.
Obranná síla
udává, jaké ztráty způsobí nepřítel dané BJ.
Střely
počet střel, které má daná BJ k dispozici (vypisuje se jen u střelců).
Škody
udává škody, které způsobí BJ při útoku jiné BJ. Škoda je náhodný prvek, dá se vylepšit nebo pohoršit kouzly (např. svatý nebo kletba).
Energie
udává energií u jednoho bojovníka dané BJ. Podle tohoto údaje se pak počítají ztráty dané jednotky. Např. cizí BJ způsobí mé BJ 400 bodů škody. Moje BJ má hodnotu energie na 40 bodech. Počet mrtvých bojovníků u mé BJ bude 400/40 = 10 bojovníků. Pokud v mé BJ bylo bojovníků více, zbytek mi zůstává do dalšího kola, jinak ztrácím celou BJ.
Rychlost
rychlost BJ. Rychlejší BJ mají větší pohyb během boje a útočí dříve než pomalejší.
Odvaha
promítá se sem odvaha hrdiny.
Štěstí
promítá se sem štěstí hrdiny.
Popis boje:
Při střetu dvou nepřátelských vojsk probíhá boj mezi jednotlivými BJ na speciální obrazovce. Cílem každého boje je pozabíjet BJ nepřítele. Průběh boje se liší podle dvou situací: boj na rovině a dobývání hradu. U klasického boje na rovině stojí proti sobě dvě skupiny BJ, u stran, kde je hrdina, je navíc postaven stan, kde je možné zapínat speciální funkce (tento stan nelze zničit). Stejně jako klasický boj probíhá dobývání a obrana měst, hřbitovů a lodí. Odlišnost je při dobývání a obraně hradu. Posádka (BJ jednotky v hradu) je chráněná hradbou, která zabrání všem pozemním BJ dostat se k obráncům (létacím BJ hradba nevadí). Dále posádka je vybavena speciální střílnou, která střílí jednou za kolo po nejnebezpečnějším útočníkovi (většinou střelci) a kterou útočník nemůže zničit. Naproti tomu útočníci jsou automaticky vybaveni katapultem, který jednou za kolo zničí část hradeb a který také nelze zničit.
Průběh boje je následující: během 1 kola se pohne každá BJ, pokud není blokovaná kouzlem. Jako první se pohybují BJ, které mají rychlost rychlou, pak střední a poslední pomalé. Pokud jsou na obou stranách BJ se stejnou rychlostí, na tahu jsou střídavě první a druhá strana; pokud má některá ze stran více rychlejších BJ, táhne všemi svými rychlejšími BJ, pak teprve je na tahu druhá strana. Pořadí tahu stejně rychlých BJ se určuje postupně podle jejich umístění (na obrazovce boje odshora dolu). Příklad:
- hrdina má BJ v následujícím pořadí (v závorce je rychlost BJ):
orc(pom.), goblin(stř.), rogue(rych.), wolf(rych.), ogre(pom.) - hrdina má BJ v následujícím pořadí (v závorce je rychlost BJ):
griffin(stř.), minotaur(stř.), genie(rych.), dragon(stř.), unicorn(stř.) - Pokud zaútočí 1. hrdina na druhého, BJ budou na tahu v následujícím pořadí:
rogue, genie, wolf, griffin, goblin, minotaur, dragon, unicorn, orc, ogre. - Pokud zaútočí 2. hrdina na prvního, BJ budou na tahu v následujícím pořadí:
genie, rogue, wolf, griffin, goblin, minotaur, dragon, unicorn, orc, ogre.
Výše uvedené pořadí platí pro běžný boj, pořadí tahů se může změnit prohozením pořadí BJ, zabitím nějaké BJ během boje nebo použitím kouzel (spěch, lep, slepota, vzteklost, paralýza).
Pohyb vykonává aktivní BJ (pozná se podle blikajícího žlutého okraje). Jakou akci chceš provést si určuješ podle změny ikony kurzoru a pak potvrdíš levým tlačítkem myši. Pravé tlačítko na jakékoliv BJ ti zobrazí informaci o BJ a můžeš tak zjistit, kolik je v ní bojovníků a její sílu. Kurzor se ti mění podle toho, na co s ním najedeš, může nabývat následujících tvarů (je doprovázeno příslušným textem v komunikačním řádku dole na obrazovce):
Chodec
ukazuje, kam může dojít aktivní chodící BJ bez boje.
Letec
ukazuje, kam může doletět aktivní létací BJ bez boje.
Meč
BJ může zaútočit na BJ, na kterou ukazuje meč. BJ bude útočit ze směru, který ukazuje meč. To je velice důležité v případě blokování střelců - viz dále. Zasažená BJ nepřítele ti vrátí úder, pokud není blokována kouzlem nebo neútočíš BJ, která to nepovoluje (sprites, rogues, hydras). Když na stejnou BJ nepřítele zaútočíš další BJ, tak už další úder nevrací (kromě griffins).
Šíp
BJ (střelec) může vystřelit na BJ, na kterou míří šíp. Když o 1 pole u střelce stojí nepřátelská BJ, střelec nemůže střílet, může jen bojovat dýkou - v tom jsou střelci vždy slabší! BJ zasažena šípem úder nevrací.
Červené X
aktivní BJ nelze posunout nebo s ní bojovat na tomto místě. Buď tam nedojde (až v dalším kole), nebo se tam nevejde (BJ je moc velká - některé BJ zabírají 2 pole (cavalry, phoenix, griffin, hydra atd.) a do některých míst se nedostanou - buď je blokuje jiná BJ nebo jim vadí přírodní překážka - strom, bažina, kus hradby apod.).
Otazník
vypíše informace o BJ, na které stojí kurzor. Číslo v závorce u útočné a obranné síly určuje reálnou útočnou a obrannou sílu, se kterou bude BJ bojovat (součet síly BJ + síly hrdiny).
Přilba
přilba se objeví, když najedeš na stan svého hrdiny. Pokud bojuješ bez hrdiny (obrana města nebo hradu) tuto volbu nemáš k dispozici. Po odklepnutí levým tlačítkem myši se objeví informace o schopnostech hrdiny a 4 následující volby:
Magická koule
umožňuje hodit bojové kouzlo. Po vybrání kouzla, vybereš si BJ, na kterou ho chceš hodit, a použiješ levé tlačítko myši. U složitějších kouzel (např. teleport) se vyplatí sledovat komunikační řádek, kde se ti vždy vypisuje, co se zrovna volí. Síla a délka trvání kouzla závisí na síle kouzel hrdiny. Pokud nepřátelský hrdina použije protikouzlo, může tvoje kouzlo zrušit okamžitě. Stejným způsobem můžeš rušit kouzla nepřítele.
Útěk
když zvolíš volbu utíkat, boj okamžitě končí tvoji prohrou. Utíkající hrdina ztrácí všechny své BJ, ale neztrácí svoje zkušenosti, schopnosti a artefakty. Po této volbě je hrdina ihned propuštěn, zmizí z mapy a je možné ho opět najmout v jakémkoliv hradě. Najmout takového hrdinu musíš hned v daném kole, protože v dalším kole je k dispozici i nepříteli a ten si ho může najmout i se všemi jeho zkušenostmi. Pokud daného hrdinu nikdo nenajme do konce týdne, zmizí z nabídky - zařadí se na konec řady hrdinů, kteří čekají na najmutí.
Bílá vlajka
vzdát se můžeš pouze jinému hrdinovi; pokud bojuješ jen proti posádce bez hrdiny nebo neutrálním jednotkám, tato volba není přístupná. Cizí hrdina požaduje po tobě výkupné, které je zvoleno podle síly hrdiny a jeho BJ. Pokud zaplatíš, prohraješ bitvu a hrdina zmizí z mapy. Můžeš si ho znova najmout - další postup je stejný jako když hrdina uteče. Rozdíl je jen v tom, že utíkající hrdina ztrácí všechny své BJ, zatímco když se vzdáš, BJ zůstanou u hrdiny. Při najímání hrdiny získáš ho zpět se všemi BJ za běžnou cenu 2500 zlaťáků.
Žluté X
návrat zpět do boje bez žádné akce.
Dole po stranách komunikačního řádku jsou ještě dvě volby:
Auto
po zapnutí tohoto tlačítka se spustí automatický boj. Všechny tahy tvými BJ vykonává počítač. Tuto volbu doporučuji vybírat jen začátečníkům, zkušenější hráči by měli boj ovládat sami. Strategie počítače není sice nejhorší, ale hrozně plýtvá kouzly i v bojích, kde je nepotřebuješ. Navíc používá i destruktivní kouzla bez ohledu na ztráty vlastních jednotek.
Skip
po stisku této volby aktivní BJ neudělá žádný pohyb a předá řízení další BJ. Tato volba se hodí v situacích, kdy střelec by musel zblízka zaútočit dýkou na mnohem silnější BJ a zbytečně by sám získal ztráty. Nebo když bráníš hrad a stojíš za hradbami, kde se nedá moc pohybovat apod.
Pohyb po mapě:
Po mapě se mohou pohybovat jen hrdinové, neutrální jednotky jen hlídají určené pozice, ale nemohou se pohybovat. Pohybový kurzor se mění podle toho, jakou akci očekává, na následující ikony:
běžící kůň
nejčastější ikona, označuje pohyb - po stisknutí levého tlačítka se objeví cesta, kudy hrdina pojede, opětovným stiskem hrdinu přesuneš na určené místo. Vedle ikony hrdiny je žlutá čára označující počet kroků, které hrdina může udělat. Pokud mu ještě zbývají nějaké kroky, může jít dál, jinak může táhnout další hrdina nebo odevzdat tah dalšímu hráči. Pokud se u koně objeví dvojka nebo trojka to znamená, že na dané místo hrdina dojede až ve druhém nebo třetím kole. Když si necháš ukázat cestu, kus cesty je značený zelenými šipkami (tento úsek hrdina projde v tomto kole), další úsek je značený červeně (ten projde v dalších kolech).
kůň postavený na zadní
označuje pohyb k místu, kde lze něco získat (viz příloha 1), nebo sebrat (suroviny, poklad, artefakt), nebo obsadit (hrad, město, důl).
meč
označuje boj - buď proti cizímu hrdinovi nebo proti neutrální jednotce. Pozor - boj s neutrální jednotkou probíhá 1 pole od této jednotky, tak ať se ti to nestane omylem!
klasická šipka
oblast, kam se v dané chvíli nedá dojet. Buď je vůbec nedostupná (hory, lesy), nebo cestu blokuje hrdina nebo neutrální BJ.
přilba
po nastavení kurzoru na svého hrdinu - po odklepnutí daný hrdina bude aktivní - změna aktivity mezi hrdinou a hradem (totéž co dělají ikony hrdinů a hradů na panelu vedle).
hrad
po nastavení kurzoru na svůj hrad - po odklepnutí daný hrad bude aktivní - změna aktivity mezi hrdinou a hradem (totéž co dělají ikony hrdinů a hradů na panelu vedle).
dvě šipky proti sobě
výměna mezi hrdinami - po nastavení kurzoru na jiného svého hrdinu, který není zrovna aktivní - po odklepnutí se oba hrdinové setkají a mohou si mezi sebou vyměňovat BJ a artefakty. Stejné BJ se spojí dohromady a vytvoří tak silnější jednotku. Každému hrdinovi musí zbýt na konci výměny alespoň 1 BJ. Nelze vyměňovat zkušenosti, znalosti kouzel, Knihu kouzel a Fizbino prokletí. Tato výměna se používá často k „zásobování“ hlavního hrdiny na cestách novými BJ, které se mezitím narodily v jeho hradu. Pokud chceš k hrdinovi přesunout jen část BJ, stiskni během přesouvání tlačítko SHIFT, pak se objeví nabídka, ve které zvolíš počet přesouvaných bojovníků. Stejným způsobem lze přesouvat BJ i jejich části mezi hrdinou a posádkou hradu nebo města.
Strategie na začátku hry:
Většinu scénářů začínáš s 1 hradem a 1 hrdinou s minimálními zkušenostmi a nejslabšími BJ. Jako první investici se vyplatí koupit nějaké BJ, které jsou v hradu k dispozici, aby hrdina měl alespoň nějaké šance. Vyplatí se koupit ještě jednoho hrdinu, nejlépe barbara (je nejrychlejší) nebo čaroděje (vidí nejdál). Na začátku prozkoumej co největší oblast, posbírej všechny dostupné suroviny a obsaď nechráněné doly. Nedoporučuji sbírat artefakty, dokud hrdina není natolik silný, aby byl schopen porazit zloděje, kteří je mohou hlídat. Je dobré sbírat truhly s pokladem jen 1 hrdinou a místo zlata brát zkušenosti. První úrovně hrdiny jsou nastaveny velice nízko a z několika pokladů a menších bitev (např. proti rolníkům nebo goblinům) dokáže hrdina získat zvýšení svých schopností útoku a obrany. Nedoporučuji bojovat proti střelcům, dokud nemáš rychlé BJ, které jim znemožní střílet, jinak budeš mít na začátku těžké ztráty. Velice potřebné jsou doly na těžbu dřeva a kamení - většina staveb v hradu kromě zlata potřebuje ke stavbě i tyto dvě suroviny - oba doly se většinou nachází někde poblíž hradu a většinou jsou jen slabě chráněné nebo vůbec nechráněné. Klepnutí pravého tlačítka myši na nějaké neutrální jednotce ti dá informaci, kolik nepřátel asi můžeš očekávat. Množství bojovníků v těchto jednotkách je následující: málo (a few) (1-4), několik (several) (5-9), skupinka (a pack of) (10-19), houf (lots of) (20-49), horda (a horde of) (50-99), spousta (zounds) (100 a více). Pozor! Málo draků je mnohem silnější než horda rolníků, takže spíše než podle množství se rozhoduj podle síly BJ.
Dále je důležité pořád stavět v hradu stavby - každé kolo jednu, dokud to jde. I když na začátku nebudou peníze na zakoupení všech jednotek, které se ve stavbách narodí, časem pak zase budou peníze, ale nebude co za ně koupit. Do konce prvního týdne (do sedmého dne) je nutné! postavit studnu, která je levná a přitom velice užitečná (viz popis staveb). Při stavbě staveb použij schéma posloupnosti staveb k získání možnosti budovat stavby, které dávají silnější BJ. U hradů rytířů se jedná o arénu, u barbarů o most, u kouzelníka o kamenný kruh, u čarodějů o močál a bludiště. V těchto dražších stavbách se rodí málo bojovníků, takže každý týden růstu populace je velice znát.
V první fázi hry je důležité prozkoumání co největšího prostoru a sebrání všeho, co je dostupné. V okamžiku, kdy narazíš na hrdiny jiných lordů, můžeš si je prozkoumat pravým tlačítkem. Pokud se jedná o průzkumníky, mají většinou jen slabé jednotky a je dobré je zničit, aby ti zbytečně neposbírali nějaké poklady. Pokud je silnější, je lépe se vrátit do hradu pro posily, aby na tebe nezaútočil on. Podobně jako u neutrálních jednotek lze odhadnout množství bojovníků v BJ podle následujícího srovnání: málo (few) (1-4), několik (several) (5-9), skupinka (pack) (10-19), houf (lots) (20-49), horda (horde) (50-99), spousta (zounds!) (100 a více). Pozor na zásadní rozdíl oproti neutrálním jednotkám - hrdina může mít nějaké zkušenosti a mít v knize ničivá kouzla, které ti zadají těžké ztráty.
V druhé fázi hry předpokládám, že už máš postavenou většinu vojenských staveb v hradu a jednoho hrdinu už vyzbrojeného natolik, že si troufne na středně silné BJ. Pokud je někde nablízku město, tak je obsaď a vybuduj tam druhý hrad. Je to sice drahé, ale investice se brzy vrátí - budeš v každém kole dostávat více zlata. Pošli nějakého slabšího hrdinu na průzkum neznámých oblastí, svého hlavního hrdinu drž poblíž hradu, abys ho ochránil před hrdiny cizích lordů. Během této fáze bys měl dozbrojit svého hlavního hrdinu a koupit dalšího na budoucího ochránce hradu.
V další fázi by hlavní hrdina měl vyrazit na dobývání nových území a obránce by měl být schopen udržet dobyté území proti slabším hrdinům. Pokud narazíš na silnějšího, uteč, nech si obsadit hrad a v dalším kole si ho vezmi zpátky. Počítač většinou nechá v hradu nějaké BJ na obranu a o ně oslabí svého hrdinu, kterého pak můžeš porazit. Hlavně je potřeba v hradu nakoupit všechny silnější BJ, jinak je koupí jiný lord a postaví je proti tobě. Pokud se zrovna blíží konec týdne, je třeba hrad udržet, než se narodí nové jednotky. Počítač má na začátku dost zlata, aby si koupil cokoliv, takže okamžitě na začátku týdne nakupuje všechny silné BJ.
Pokud máš dost zlata, kompletní věž kouzel a blíží se k tobě silný hrdina, který by tě porazil, jedna z možností, jak ho oslabit, je použít destruktivní kouzla. Kup si hrdinu (nejlépe čaroděje nebo kouzelníka) a zaútoč na hrdinu. Během svého tahu použij nějaké silně zničující kouzlo (poslední soud, bouři, pád meteoritů, plamen, vzteklost (skvělé kouzlo na správně silné BJ)). Sice tvůj slabý hrdina zahyne, ale nepříteli způsobíš ztráty. Tento postup ještě tak 4x-5x opakuj a cizí hrdina bude citelně oslabený (tvoje pokladna také, ale můžeš tak zachránit důležitý hrad den před narozením jednotek).
Příloha číslo 1: Přehled míst na mapě
Český název |
Anglický |
Účinek |
laboratoř |
Alchemis Lab |
po obsazení dostáváš denně 1 sklenici rtuti |
Důl |
Mine |
po obsazení dostáváš denně 1 ks dané suroviny (kamenů 2 ks) |
Pila |
Sawmill |
po obsazení dostáváš denně 2 ks dřeva |
maják |
Lighthouse |
po obsazení zrychlíš pohyb všech svých lodí |
město |
Town |
po obsazení dostaneš denně 250 zlaťáků |
Dračí město |
Dragon City |
po zabití draků a obsazení dostaneš denně 1000 zlaťáků |
bóje |
Buoy |
zvýší odvahu +1 hrdiny pro 1 následující bitvu |
oáza |
Oasis |
zvýší odvahu +1 hrdiny pro 1 následující bitvu |
socha |
Statue |
zvýší odvahu +2 hrdiny pro 1 následující bitvu |
kamenný kruh |
Faerie Ring |
zvýší štěstí +1 hrdiny pro 1 následující bitvu |
fontána |
Fountain |
zvýší štěstí +1 hrdiny pro 1 následující bitvu |
kostra |
Skeleton |
někdy zde najdeš zlato nebo artefakt |
altan |
Gazebo |
dostaneš 1000 bodů zkušenosti |
kaple |
Shrine |
najdeš zde popis 1 kouzla |
obelisk |
Obelisk |
každý obelisk ukáže kousek mapy zakopaného pokladu |
hřbitov |
Graveyard |
po zabití duchů (ghosts) jednorázově dostaneš zlato |
vrak lodě |
Shipwreck |
po zabití duchů (ghosts) jednorázově dostaneš zlato a artefakt |
jeskyně démo. |
Daemon Cave |
démon tě může zajmout nebo získaš zkušenosti a zlato |
vodní mlýn |
Waterwheel |
každý týden zde najdeš 1000 zlaťáků |
větrný mlýn |
Windmill |
každý týden zde najdeš nějaké suroviny |
chalupa (chal.) |
House |
zde zadarmo najmeš peasants (rolníky) (červená střecha) |
Chalupa |
Log cabin |
zde zadarmo najmeš peasants (rolníky) (bílá střecha, bez okna) |
Chata |
Log cabin |
zde zadarmo najmeš dwarves (trpaslíky) (bílá střecha, okno) |
Dům |
Straw Hut |
zde zadarmo najmeš goblins (žlutá rákosová střecha) |
Střelnice |
Cabin |
zde zadarmo najmeš archers (lukostřelce) (žlutá střecha) |
Tabořiště |
Wagon Camp |
lze zde koupit zloděje (rogues) |
stan |
Desert Tent |
lze zde koupit kočovníky (nomads) |
teleport |
Stone Liths |
přemístí hrdinu do jiné oblasti mapy k dalšímu teleportu |
vodní vír |
Whirlpool |
přemístí hrdinu jinam , zahyne přitom pár bojovníků |
loď |
Ship |
slouží k převozu hrdiny přes oceán nebo širokou řeku |
pramen |
Shrine |
dostaneš informace o jiných lordech |
ukazatel |
Signpost |
ukazuje cestu v bludišti |
tráva |
Grass |
normální povrch |
lava |
Lava |
normální povrch |
země |
Dirt |
normální povrch |
sníh |
Snow |
zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů |
močál |
Swamp |
zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů |
poušť |
Desert |
zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů |
pahýl, kořen |
Tree Stump |
zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů |
růžové křoví |
Rosebush |
zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů |
písek |
Sandpit |
zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů |
hory |
Mountains |
nedostupná oblast, nelze na ní vstoupit |
les, stromy |
Trees |
nedostupná oblast, nelze na ní vstoupit |
nic tu není |
Nothing here |
nedostupná oblast, nelze na ní vstoupit |
ocean |
Ocean |
po vodě lze cestovat pouze lodí |
Příloha číslo 2: Přehled artefaktů
Český název |
Anglicky |
Účinek |
Kniha kouzel |
Magic Book |
Umožňuje kouzlit |
SUPER Kniha znalosti |
Ultimate Book of Knowledge |
+12 znalosti |
SUPER Meč nadvlády |
Ultimate Sword of Dominion |
+12 útočná síla |
SUPER Ochranný plášť |
Ultimate Cloak of Protection |
+12 obranná síla |
SUPER Kouzelná hůlka |
Ultimate Wand of Magic |
+12 síla kouzel |
Velký cep nadvlády |
Giant Flail of Dominion |
+1 útočná síla |
Palcát nadvlády |
Thunder Mace of Dominion |
+1 útočná síla |
Sekera nadvlády |
Power Axe of Dominion |
+2 útočná síla |
Dračí meč nadvlády |
Dragon Sword of Dominion |
+3 útočná síla |
Obrněné ochranné rukavice |
Armored Gauntlets of Protection |
+1 obranná síla |
Ochranná přilba obránce |
Defender Helm of Protection |
+1 obranná síla |
Silný ochranný štít |
Stealth Shield of Protection |
+2 obranná síla |
Ochranný platinový pancíř |
Divine Breastplate of Protection |
+3 obranná síla |
Kouzelný prsten mága |
Mage's Ring of Power |
+2 síla kouzel |
Kouzelný náramek |
Caster's Bracelet of Magic |
+2 síla kouzel |
Kouzelná spona |
Witch's Broach of Magic |
+3 síla kouzel |
Kouzelný náhrdelník |
Arcane Necklace of Magic |
+4 síla kouzel |
Malý svitek znalosti |
Minor Scroll of Knowledge |
+2 znalosti |
Střední svitek znalosti |
Major Scroll of Knowledge |
+3 znalosti |
Velký svitek znalosti |
Superior Scroll of Knowledge |
+4 znalosti |
Nejznámější svitek znalosti |
Foremost Scroll of Knowledge |
+5 znalosti |
Medaile účasti |
Medal of Valor |
+1 odvaha |
Medaile odvahy |
Medal of Courage |
+1 odvaha |
Medaile cti |
Medal of Honor |
+1 odvaha |
Medaile vyjímečnosti |
Medal of Distinction |
+1 odvaha |
Fizbino prokletí |
Fizbin of Misfortune |
-2 odvaha |
Kraličí pacička |
Lucky Rabbit's Foot |
+1 štěstí |
Zlatá podkova |
Golden Horseshoe |
+1 štěstí |
Mince stěstí |
Gambler's Lucky Coin |
+1 štěstí |
Čtyřlístek |
Four-Leaf Clover |
+1 štěstí |
Bezedná tobolka zlata |
Endless Purse of Gold |
+500 zlata denně |
Bezedná taška zlata |
Endless Bag of Gold |
+750 zlata denně |
Bezedný měšec zlata |
Endless Sack of Gold |
+1000 zlata denně |
Boty kočovníka |
Nomad Boots of Mobility |
rychlejší pohyb po zemi |
Boty rychlého cestovatele |
Traveler's Boots of Mobility |
rychlejší pohyb po zemi |
Přesný kompas |
True Compass of Mobility |
rychlejší pohyb po zemi a vodě |
Námořníkův astrokompas |
Sailor's Astrolabe of Mobility |
rychlejší pohyb po vodě |
Pohyblivý katapult |
Ballista of Quickness |
katapult vystřelí dvakrát za kolo |
Příloha číslo 3: Přehled vojenských staveb
Hrad rytířů: |
|
|
|
Chalupa |
Thatched Hut |
peasants |
200 zlaťáků |
Střelnice |
Archery Range |
archers |
1000 zlaťáků |
Kovárna |
Blacksmith |
pikemen |
1000 zlaťáků + 5 ks kamenů |
Zbrojnice |
Armory |
swordsmen |
2000 zlaťáků + 10 ks dřeva + 10 ks kamenů |
Bojová aréna |
Jousting Arena |
cavalries |
3000 zlaťáků + 20 ks dřeva |
Katedrála |
Cathedral |
paladins |
5000 zlaťáků + 20 ks dřeva + 20 ks krystalů |
Hrad barbarů: |
|
|
|
Dům |
Hut |
goblins |
300 zlaťáků |
Domek |
Stick Hut |
orcs |
800 zlaťáků + 5 ks dřeva |
Doupě (Dpe) |
Den |
wolves |
1000 zlaťáků |
Pueblo |
Adobe |
ogres |
2000 zlaťáků + 10 ks dřeva + 10 ks kamenů |
Most |
Bridge |
trolls |
4000 zlaťáků + 20 ks kamenů |
Pyramida |
Pyramid |
cyclopes |
6000 zlaťáků + 20 ks kamenů + 20 ks krystalů |
Hrad kouzelníků: |
|
|
|
Chatka |
Treehouse |
sprites |
500 zlaťáků + 5 ks dřeva |
Chata |
Cottage |
dwarves |
1000 zlaťáků + 5 ks dřeva |
Střelnice |
Archery Range |
elves |
1500 zlaťáků |
Kamenný kruh |
Stonehenge |
druids |
2500 zlaťáků + 10 ks kamenů + 10 sklenic rtuti |
Ohrada |
Fenced Meadow |
unicorns |
3000 zlaťáků + 10 ks dřeva + 10 ks drahokamů |
Rudá věž |
Red Tower |
phoenix |
10000 zlaťáků + 30 ks kamenů + 20 sklenic rtuti |
Hrad čarodějů: |
|
|
|
Jeskyně |
Cave |
centaurs |
500 zlaťáků |
Hrobka |
Crypt |
gargoyles |
1000 zlaťáků + 10 ks kamenů |
Hnízdo |
Nest |
griffins |
2000 zlaťáků |
Bludiště |
Maze |
minotaurs |
3000 zlaťáků + 10 ks drahokamů |
Močál |
Swamp |
hydras |
4000 zlaťáků + 10 ks síry |
Černá věž |
Black Tower |
dragons |
15000 zlaťáků + 30 ks kamenů + 20 ks síry |
molo |
dock |
lodě |
1000 zlaťáků + 10 ks dřeva |