Jdi na obsah Jdi na menu
 


Heroes of Might & Magic 1

Heroes je fantasy strategická hra, tj. kromě klasické strategické hry můžeš při boji používat kouzla. Jde o vzájemný souboj 4 lordů různých typů (rytíř, barbar, kouzelník a čaroděj), který probíhá prostřednictvím jejich hrdinů. Na začátku každé hry máš jednoho hrdinu s jednou až dvěma bojovými jednotkami (dále jen BJ) a jedním hradem s minimálním počtem staveb. Cílem každého scénáře je splnit úkol, který je popsán na začátku scénáře, případně jenom zničit všechny nepřátele. Hra se ovládá převážně myší, levé tlačítko vykonává akci, pravým tlačítkem získáváš nápovědu nebo bližší informace o jednotkách, městech apod. Některé volby lze aktivovat pomocí klávesnice, odpovídající tlačítka budou uvedena v hranaté závorce za příslušnou volbou (např. [E] značí tlačítko E).

Úvodní menu:

NEW GAME [N]

  • start nové hry pro jednoho nebo více hráčů

STANDARD game [S]

  • Spustí - jeden scénář pro jednoho hráče
  • Obtížnost hry - ovlivňuje nastavení startovacích podmínek pro hráče - čím je těžší, tím je méně zdrojů k nalezení na mapě, jsou hlídány silnějšími jednotkami apod.
  • Síla nepřátel - zde se vybírá inteligence hráčů ovládaných počítačem (od není po genius)
  • Vyber barvu - zde si lze vybrat rodovou barvu lorda, za kterého chceš hrát
  • Král Výšin - po zaškrtnutí této volby všichni hráči řízení počítačem se spojí proti tobě, jinak bojují i mezi sebou.
  • Vyber scénář - zde si vybereš, jaký scénář chceš hrát. Při jejich výběru se ti vypíše stručná informace o scénáři, velikost mapy (size) a obtížnost (difficulty). Výběr se potvrdí tlačítkem OKAY.
  • Hodnocení obtížnosti - zde se vypočítá celková obtížnost scénáře podle navolených nastavení.

CAMPAIGN game [C]

  • 4 lordi a 8 scénářů - zde si jen vybereš, za kterého ze čtyř lordů budeš hrát (podle toho dostaneš vždy na začátku všech scénářů kampaně jeho hrad a bojové jednotky) a spustí se ti první z osmi scénářů.

MULTI-PLAYER game [M]

umožňuje hru pro více hráčů, kteří se mohou propojit násl. způsoby:

  • HOT SEAT [H] - umožňuje hrát 2-4 hráčům na 1 počítači.
  • NETWORK [N] - umožňuje hrát 2-4 hráčům, každý na vlastním počítači vzájemně propojených pomocí síťových karet do počítačové sítě. První se přihlásí jako HOST (hostitel) - ten pak vybírá scénář a jeho obtížnosti, další se přihlásí jako GUEST (host) - ten se přihlásí ke hře vybrané hostitelem.
  • MODEM [M] - umožňuje hrát 2 hráčům na vlastních počítačích připojených přes modem.
  • DIRECT CONNECT [D] - umožňuje hrát 2 hráčům na vlastních počítačích připojených přes sériový port (nastavení rychlosti přenosu a na jakých portech je připojený kabel je nutné předem nastavit v setupu hry (setup.exe)).
  • CANCEL [ESC] - návrat do hlavního menu bez žádné akce.

Hrací plocha:

  • Hlavní okno - ukazuje pohyb hrdinů po mapě.
  • Mapa světa - ukazuje kompletní mapu scénáře ve zmenšené velikosti.
  • Ikony hrdinů a měst - zde si vybíráš, s kterým hrdinou nebo hradem budeš dělat následující akci.
  • Speciální ikony :
    • hrdina [H]- přepíná mezi jednotlivými hrdiny.
    • kůň [M]- udělá pohyb vybraného hrdiny po navolené cestě.
    • hrad [K]- vypíše bližší informace o stavu království - počet hrdinů, obsazených hradů, dolů, stav surovin a denní příjem zlata.
    • přesýpací hodiny [E] - ukončení tvého tahu a předání tahu dalšímu hráči.
    • vlajka [A]- 4 speciální funkce:
      • mapa [V]- ukáže mapu celého světa v hlavním okně.
      • skládanka [P]- ukáže odkrytou část tajné mapy zakopaného pokladu.
      • kouzlo [C]- umožňuje kouzlit zjišťovací kouzla.
      • výkop [D]- umožňuje vykopat jámu na místě, kde stojí hrdina - slouží jen k vykopání zakopaného pokladu (získáš některý ze 4 SUPER artefaktů).
    • disketa [G]- volby hry: NEW GAME [N] (nová hra), LOAD [L], SAVE [S], QUIT [Q] (konec hry), Hudba (nastavení hlasitosti hudby nebo její vypnutí), Efekty (totéž pro efekty), Rychlost (nastavení rychlosti pohybu koně hrdiny po mapě), AUTOSAVE (automatické ukládání pozice hry po ukončení každého kola), Ukaž cestu (ukazuje cestu budoucího pohybu hrdiny), Ukaž pohyb nepřátel, OKAY (návrat do hry), INFO [I] (informace o scénáři a nastavení hry).
  • Stavové okno - pomocí levého tlačítka myši lze přepínat mezi informacemi o BJ aktuálního hrdiny, stavu surovin a informacích o aktuálním datumu.

Základní pojmy:

Hrdina (Hero)

hrdina je základ tvého vojska, můžeš jich mít několik, maximálně 8. Hrdina vede skupiny BJ, objíždí krajinu, obsazuje doly, hrady, města, prozkoumává skrytá místa, sbírá suroviny a artefakty, bojuje s jinými hrdiny. Pokud hrdina vlastní knihu kouzel, může také kouzlit příslušná kouzla. Existují 4 typy hrdinů (probereme je později), každý z nich má různé vlastnosti a schopnosti. V rámci každého z těchto typu existuje vždy několik hrdinů, liší se většinou počtem jednotek, se kterými začínají po naverbování. Každý hrdina může mít ve svém vojsku maximálně 5 BJ. Najmutí jednoho hrdiny stojí 2500 zlaťáků.

Bojové jednotky (BJ, troops)

k boji samozřejmě potřebuješ armádu, která se skládá z různých typů BJ. Nové BJ se narodí vždy první den nového týdne ve všech postavených stavbách. Jednotlivé typy BJ a jejich schopnosti jsou popsány v příloze číslo 4. Každá BJ má určitou sílu, která je udávána pomocí složek útočná síla, obranná síla, škody a energie. Tyto složky se v boji zvyšují o sílu hrdiny, který dané BJ vede.

Hrad (Castle)

hrad je místo, kde stavíš všechny stavby a najímáš si hrdiny a jejich BJ. Je to tvůj domov, musíš si ho chránit před nepřítelem. Za každý hrad, který máš, dostáváš 1000 zlaťáků denně (1 tah = 1 den). Existují 4 typy hradů, v každém z nich lze najímat jiné typy BJ. Čím více máš obsazeno hradů, tím více zlata dostáváš, máš možnost stavět jiné stavby a najímat jiné BJ. Každý hrad je chráněn hradbami a střílnou, která v případě dobývání hradu automaticky vystřelí v každém kole po nejnebezpečnějším útočníkovi.

Města (Towns)

města jsou jediná místa na mapě, kde můžeš vybudovat nový hrad. Města jsou na začátku většinou jen slabě chráněná, nemají hradby - boj v nich probíhá stejně jako na jakýmkoli jiném místě. Ve městě lze vybudovat jen hrad, jiné nové stavby lze budovat až po postavení hradu. Za každé město dostáváš denně 250 zlaťáků, takže se tam vyplatí postavit hrad (stojí 5000 zlaťáků + 20 ks kamenů + 20 ks dřeva) - investice se brzy vrátí.

Doly (Mines)

v dolech se těží suroviny potřebné ke stavbě budov a některých BJ. Surovina, která se v daném dolu těží, je znázorněna u vchodu každého dolu. Za obsazený důl dostáváš 1 kus surovin denně, u dolu na těžbu kamene 2 ks denně; výjímku tvoří důl na zlato, za něj dostaneš 1000 zlaťáků denně. Obsazený důl lze rozpoznat podle vlajky, která je na něm vztyčena.

Artefakty

artefakty jsou speciální kouzelné předměty, které zvyšují schopnosti hrdiny, který je má u sebe. Popis všech artefaktů je v příloze číslo 2.

Kouzla

ve hře jsou k dispozici dva základní druhy kouzel - zjišťovací a bojová. Zjišťovací kouzla se používají na mapě a umožňují zjistit informace o hradech, dolech, artefaktech, surovinách, nepříteli, nebo teleportovat (přemístit) hrdinu do jiného místa na mapě. Bojová kouzla jsou k dispozici během boje s nepřítelem a lze je dále dělit na obranná a útočná kouzla. Přesný popis všech kouzel a jejich účinků je v příloze číslo 5.

Stavby budované v hradech:

V hradech můžeš budovat 2 druhy staveb. Pro všechny typy hradů jsou stejné základní stavby, vojenské stavby (zde můžeš najímat BJ) se liší pro každý typ hradu, jejich přehled je v příloze číslo 3. Některé vojenské stavby nelze postavit, dokud nejsou postavené některé předepsané stavby - viz schéma posloupnosti stavby pro jednotlivé typy hradů v příloze číslo 4.
Nabídku postavení stavby nebo najmutí hrdiny dostaneš po otevření v nabídce hradu hradní stavby. Ikony pro postavení staveb mohou být s následujícím označením:

  • bez označení - stavbu lze postavit.
  • žluté odškrtnutí - stavba už je postavena.
  • červené X - stavbu zatím nelze postavit (nejsou postavené příslušné předchozí stavby).
  • přeškrtnuté zlaťáky - stavbu už lze stavět, ale nemáš na ní zlato nebo nějakou surovinu

Základní stavby jsou následující:

Věž kouzel (Magic guild)

má celkem 4 úrovně. Každou dokoupenou úrovni se zvyšuje počet kouzel, které můžeš používat. V příloze číslo 5 je uvedeno, na které úrovni dostaneš příslušná kouzla. Pokud hrdina nemá knihu kouzel, může si ji zde zakoupit za 500 zlaťáků.

  • 2000 zlaťáků + 5 ks kamenů + 5 ks dřeva (1. úroveň)

  • 1000 zlaťáků + 5 ks kamenů + 5 ks dřeva + 4 ks od ostatních surovin (2. úroveň)

  • 1000 zlaťáků + 5 ks kamenů + 5 ks dřeva + 6 ks od ostatních surovin (3. úroveň)

  • 1000 zlaťáků + 5 ks kamenů + 5 ks dřeva + 10 ks od ostatních surovin (4. úroveň)

Sídlo špiónů (Thieves guild)

dává ti informace o tvém postavení vůči ostatním lordům. Zjistíš zde tvoje pořadí v počtu obsazených hradů, měst, počtu hrdinů, množství zlata a dalších surovin. Čím více máš těchto staveb v různých hradech postaveno (v 1 hradě 1 stavba), tím více informací dostáváš. Tato stavba se vyplatí postavit později ke zjištění množství obránců v nepřátelských hradech.

  • 750 zlaťáků + 5 ks dřeva

Studna (Well)

velice užitečná stavba. Zvyšuje u každé BJ počet narozených bojovníků o 2. V případě např. rolníků to není mnoho, ale u silnějších BJ, kde se za týden rodí 1-3 bojovníků, je to zřetelně znát. Pomocí této stavby lze také přehledně kontrolovat, kolik nové populace máš k verbování ve všech postavených vojenských stavbách v daném hradě.

  • 500 zlaťáků

Putyka (Tavern)

zvyšuje odvahu posádky (BJ, které zůstávají v hradu jako jeho ochrana).

  • 500 zlaťáků + 5 ks dřeva

Přístav (Shipyard)

vyrábí lodě. Přistav lze postavit jen ve městech, která jsou na břehu moře nebo široké řeky. V přístavu může být jen jedna loď, pokud chceš postavit další, musíš nejdříve původní loď přesunout na jinou část břehu.

  • 2000 zlaťáků + 20 ks dřeva

  • 1000 zlaťáků + 10 ks dřeva

Popis míst a věcí, které lze nalézt na mapě:

Na mapě můžeš najít spoustu míst a předmětů, které ti zvýší šanci na vítězství. Jedná se o hromádky surovin, artefakty, truhly s pokladem, různé stavby, neutrální BJ apod. Přehled všech míst, které lze najít na mapě a prozkoumat, najdeš v příloze číslo 1. Název místa na mapě zjistíš po stisknutí pravého tlačítka myši na daném místě. Všechna místa k prozkoumání poznáš podle ikonky koně, která určuje, kam pojede hrdina - kůň na ikonce se postaví na zadní. Následuje seznam věcí k sebrání:

hromádky surovin (Resource)

po sebrání dostaneš několik kusů dané suroviny. Na mapě lze najít následující suroviny: kamení (Ore), dřevo (Wood), rtuť (Mercury), síru (Sulfur), krystaly (Crystal), drahokamy (Gems) a zlato (Gold).

truhla s pokladem (Treasure Chest)

po sebrání můžeš si vybrat, jestli chceš zlato (odpověď Yes) nebo získat zkušenosti pro daného hrdinu (odpověď No).

ohniště (Campfire)

po sebrání dostaneš zlato a několik kusů nějaké suroviny.

stará lampa (Ancient Lamp)

po sebrání si můžeš najmout džiny (genie), pokud máš na ně dost zlata a drahokamů a volné místo pro další BJ.

artefakt (Artifact)

během sbírání artefaktu mohou nastat tři situace: sebereš artefakt bez žádných problémů, překupník bude chtít zaplatit 2000 zlaťáků nebo budeš muset o něj bojovat se zloději (rogues). Musíš být připraven na všechny tři možnosti.

neutrální BJ

většinou hlídají nějaký artefakt, poklad nebo cestu. Pokud se přes ně potřebuješ dostat, musíš na ně zaútočit. Někdy jsou to tví příznivci a místo boje se k tobě přidají. Stává se to náhodně, zpravidla když máš nad nimi velkou přesilu, máš volné místo pro další BJ nebo už danou BJ máš u sebe.

Po dvojitém stisknutí levého tlačítka myši na hrdinovi, objeví se bližší informace o jeho síle a vybavení. Informace o hrdinovi se skládá z následujících položek:

Útočná síla

přičítá se k útočné síle všech BJ, které hrdina vede.

Obranná síla

přičítá se k obranné síle všech BJ, které hrdina vede.

Síla kouzel

určuje sílu a délku působnosti bojových kouzel použitých během boje.

Znalosti

určuje počet použití jednoho kouzla, po vyčerpání je nutné znalost kouzla obnovit v hradu s věži kouzel.

Odvaha

odvaha udává, že BJ s větší odvahou (zlatý orel s křídly nahoru) mají šanci se během boje pohnout 2x během kola, s malou odvahou (zlatý orel s křídly dolu) občas během boje ztuhnou strachem a během daného kola nevykonají pohyb. Čím je těchto orlů více, tím je tato šance pravděpodobnější. Neutrální odvaha (velký oranžový orel) značí, že nenastane ani jedna z těchto situací.

Štěstí

štěstí udává, že BJ, které dostanou štěstí (duha) během boje mají pro daný úder zvětšenou sílu. Neutrální štěstí (duha na vahách s kamením) značí, že tato situace nenastane.

Zkušenost

sbírání zkušenosti zvyšuje celkovou úroveň (level) hrdiny. Zkušenosti se dají sbírat v bojích, z truhel s pokladem, z vybraných míst (viz příloha 1). Po dosažení další úrovně zkušenosti, zvedne se o jeden bod některá schopnost hrdiny (útočná síla, obranná síla, síla kouzel nebo znalosti). Nelze navolit, která schopnost se bude zvyšovat, u rytířů a barbarů to jsou většinou první dvě, u kouzelníků a čarodějů většinou další dvě schopnosti.

Bojové jednotky

políčka pro umístění BJ, které hrdina vede. Hrdina může mít minimálně 1 a maximálně 5 BJ. V pravém dolním rohu každého políčka je číslo, které udává, kolik bojovníků daná BJ obsahuje. Platí zásada, že čím více bojovníků obsahuje daná BJ, tím je tato jednotka schopná zadávat mnohem větší ztráty i silnějším protivníkům. V pozadí ikony BJ je vidět terén, podle kterého se odlišuje typ jednotky: lidské, z rovin, lesní, horské a neutrální. Pokud hrdina vede všechny BJ stejného typu dostává bonus odvaha +1, u BJ dvou typu nic, u BJ 3 typů odvaha -1, u BJ 4 typů odvaha -2 a u BJ 5 typů odvaha -3.

Kapsa

posledních 14 políček ukazuje, jaké předměty hrdina nese. Zde je uložena Kniha kouzel a všechny artefakty, které hrdina sebral. Dvojité kliknutí na ikoně předmětu vypíše o něm informace, u Knihy kouzel informuje, kolik a jakých kouzel má hrdina k dispozici.

Informace o bojových jednotkách:

Po klepnutí na nějakou BJ uvidíš následující informace o síle dané BJ­:

Útočná síla

udává, s jakou silou daná BJ zaútočí na nepřítele.

Obranná síla

udává, jaké ztráty způsobí nepřítel dané BJ.

Střely

počet střel, které má daná BJ k dispozici (vypisuje se jen u střelců).

Škody

udává škody, které způsobí BJ při útoku jiné BJ. Škoda je náhodný prvek, dá se vylepšit nebo pohoršit kouzly (např. svatý nebo kletba).

Energie

udává energií u jednoho bojovníka dané BJ. Podle tohoto údaje se pak počítají ztráty dané jednotky. Např. cizí BJ způsobí mé BJ 400 bodů škody. Moje BJ má hodnotu energie na 40 bodech. Počet mrtvých bojovníků u mé BJ bude 400/40 = 10 bojovníků. Pokud v mé BJ bylo bojovníků více, zbytek mi zůstává do dalšího kola, jinak ztrácím celou BJ.

Rychlost

rychlost BJ. Rychlejší BJ mají větší pohyb během boje a útočí dříve než pomalejší.

Odvaha

promítá se sem odvaha hrdiny.

Štěstí

promítá se sem štěstí hrdiny.

Popis boje:

Při střetu dvou nepřátelských vojsk probíhá boj mezi jednotlivými BJ na speciální obrazovce. Cílem každého boje je pozabíjet BJ nepřítele. Průběh boje se liší podle dvou situací: boj na rovině a dobývání hradu. U klasického boje na rovině stojí proti sobě dvě skupiny BJ, u stran, kde je hrdina, je navíc postaven stan, kde je možné zapínat speciální funkce (tento stan nelze zničit). Stejně jako klasický boj probíhá dobývání a obrana měst, hřbitovů a lodí. Odlišnost je při dobývání a obraně hradu. Posádka (BJ jednotky v hradu) je chráněná hradbou, která zabrání všem pozemním BJ dostat se k obráncům (létacím BJ hradba nevadí). Dále posádka je vybavena speciální střílnou, která střílí jednou za kolo po nejnebezpečnějším útočníkovi (většinou střelci) a kterou útočník nemůže zničit. Naproti tomu útočníci jsou automaticky vybaveni katapultem, který jednou za kolo zničí část hradeb a který také nelze zničit.

Průběh boje je následující: během 1 kola se pohne každá BJ, pokud není blokovaná kouzlem. Jako první se pohybují BJ, které mají rychlost rychlou, pak střední a poslední pomalé. Pokud jsou na obou stranách BJ se stejnou rychlostí, na tahu jsou střídavě první a druhá strana; pokud má některá ze stran více rychlejších BJ, táhne všemi svými rychlejšími BJ, pak teprve je na tahu druhá strana. Pořadí tahu stejně rychlých BJ se určuje postupně podle jejich umístění (na obrazovce boje odshora dolu). Příklad:

 

  • hrdina má BJ v následujícím pořadí (v závorce je rychlost BJ):
    orc(pom.), goblin(stř.), rogue(rych.), wolf(rych.), ogre(pom.)
  • hrdina má BJ v následujícím pořadí (v závorce je rychlost BJ):
    griffin(stř.), minotaur(stř.), genie(rych.), dragon(stř.), unicorn(stř.)
  • Pokud zaútočí 1. hrdina na druhého, BJ budou na tahu v následujícím pořadí:
    rogue, genie, wolf, griffin, goblin, minotaur, dragon, unicorn, orc, ogre.
  • Pokud zaútočí 2. hrdina na prvního, BJ budou na tahu v následujícím pořadí:
    genie, rogue, wolf, griffin, goblin, minotaur, dragon, unicorn, orc, ogre.

Výše uvedené pořadí platí pro běžný boj, pořadí tahů se může změnit prohozením pořadí BJ, zabitím nějaké BJ během boje nebo použitím kouzel (spěch, lep, slepota, vzteklost, paralýza).

Pohyb vykonává aktivní BJ (pozná se podle blikajícího žlutého okraje). Jakou akci chceš provést si určuješ podle změny ikony kurzoru a pak potvrdíš levým tlačítkem myši. Pravé tlačítko na jakékoliv BJ ti zobrazí informaci o BJ a můžeš tak zjistit, kolik je v ní bojovníků a její sílu. Kurzor se ti mění podle toho, na co s ním najedeš, může nabývat následujících tvarů (je doprovázeno příslušným textem v komunikačním řádku dole na obrazovce):

Chodec

ukazuje, kam může dojít aktivní chodící BJ bez boje.

Letec

ukazuje, kam může doletět aktivní létací BJ bez boje.

Meč

BJ může zaútočit na BJ, na kterou ukazuje meč. BJ bude útočit ze směru, který ukazuje meč. To je velice důležité v případě blokování střelců - viz dále. Zasažená BJ nepřítele ti vrátí úder, pokud není blokována kouzlem nebo neútočíš BJ, která to nepovoluje (sprites, rogues, hydras). Když na stejnou BJ nepřítele zaútočíš další BJ, tak už další úder nevrací (kromě griffins).

Šíp

BJ (střelec) může vystřelit na BJ, na kterou míří šíp. Když o 1 pole u střelce stojí nepřátelská BJ, střelec nemůže střílet, může jen bojovat dýkou - v tom jsou střelci vždy slabší! BJ zasažena šípem úder nevrací.

Červené X

aktivní BJ nelze posunout nebo s ní bojovat na tomto místě. Buď tam nedojde (až v dalším kole), nebo se tam nevejde (BJ je moc velká - některé BJ zabírají 2 pole (cavalry, phoenix, griffin, hydra atd.) a do některých míst se nedostanou - buď je blokuje jiná BJ nebo jim vadí přírodní překážka - strom, bažina, kus hradby apod.).

Otazník

vypíše informace o BJ, na které stojí kurzor. Číslo v závorce u útočné a obranné síly určuje reálnou útočnou a obrannou sílu, se kterou bude BJ bojovat (součet síly BJ + síly hrdiny).

Přilba

přilba se objeví, když najedeš na stan svého hrdiny. Pokud bojuješ bez hrdiny (obrana města nebo hradu) tuto volbu nemáš k dispozici. Po odklepnutí levým tlačítkem myši se objeví informace o schopnostech hrdiny a 4 následující volby:

Magická koule

umožňuje hodit bojové kouzlo. Po vybrání kouzla, vybereš si BJ, na kterou ho chceš hodit, a použiješ levé tlačítko myši. U složitějších kouzel (např. teleport) se vyplatí sledovat komunikační řádek, kde se ti vždy vypisuje, co se zrovna volí. Síla a délka trvání kouzla závisí na síle kouzel hrdiny. Pokud nepřátelský hrdina použije protikouzlo, může tvoje kouzlo zrušit okamžitě. Stejným způsobem můžeš rušit kouzla nepřítele.

Útěk

když zvolíš volbu utíkat, boj okamžitě končí tvoji prohrou. Utíkající hrdina ztrácí všechny své BJ, ale neztrácí svoje zkušenosti, schopnosti a artefakty. Po této volbě je hrdina ihned propuštěn, zmizí z mapy a je možné ho opět najmout v jakémkoliv hradě. Najmout takového hrdinu musíš hned v daném kole, protože v dalším kole je k dispozici i nepříteli a ten si ho může najmout i se všemi jeho zkušenostmi. Pokud daného hrdinu nikdo nenajme do konce týdne, zmizí z nabídky - zařadí se na konec řady hrdinů, kteří čekají na najmutí.

Bílá vlajka

vzdát se můžeš pouze jinému hrdinovi; pokud bojuješ jen proti posádce bez hrdiny nebo neutrálním jednotkám, tato volba není přístupná. Cizí hrdina požaduje po tobě výkupné, které je zvoleno podle síly hrdiny a jeho BJ. Pokud zaplatíš, prohraješ bitvu a hrdina zmizí z mapy. Můžeš si ho znova najmout - další postup je stejný jako když hrdina uteče. Rozdíl je jen v tom, že utíkající hrdina ztrácí všechny své BJ, zatímco když se vzdáš, BJ zůstanou u hrdiny. Při najímání hrdiny získáš ho zpět se všemi BJ za běžnou cenu 2500 zlaťáků.

Žluté X

návrat zpět do boje bez žádné akce.

Dole po stranách komunikačního řádku jsou ještě dvě volby:

Auto

po zapnutí tohoto tlačítka se spustí automatický boj. Všechny tahy tvými BJ vykonává počítač. Tuto volbu doporučuji vybírat jen začátečníkům, zkušenější hráči by měli boj ovládat sami. Strategie počítače není sice nejhorší, ale hrozně plýtvá kouzly i v bojích, kde je nepotřebuješ. Navíc používá i destruktivní kouzla bez ohledu na ztráty vlastních jednotek.

Skip

po stisku této volby aktivní BJ neudělá žádný pohyb a předá řízení další BJ. Tato volba se hodí v situacích, kdy střelec by musel zblízka zaútočit dýkou na mnohem silnější BJ a zbytečně by sám získal ztráty. Nebo když bráníš hrad a stojíš za hradbami, kde se nedá moc pohybovat apod.

Pohyb po mapě:

Po mapě se mohou pohybovat jen hrdinové, neutrální jednotky jen hlídají určené pozice, ale nemohou se pohybovat. Pohybový kurzor se mění podle toho, jakou akci očekává, na následující ikony:

běžící kůň

nejčastější ikona, označuje pohyb - po stisknutí levého tlačítka se objeví cesta, kudy hrdina pojede, opětovným stiskem hrdinu přesuneš na určené místo. Vedle ikony hrdiny je žlutá čára označující počet kroků, které hrdina může udělat. Pokud mu ještě zbývají nějaké kroky, může jít dál, jinak může táhnout další hrdina nebo odevzdat tah dalšímu hráči. Pokud se u koně objeví dvojka nebo trojka to znamená, že na dané místo hrdina dojede až ve druhém nebo třetím kole. Když si necháš ukázat cestu, kus cesty je značený zelenými šipkami (tento úsek hrdina projde v tomto kole), další úsek je značený červeně (ten projde v dalších kolech).

kůň postavený na zadní

označuje pohyb k místu, kde lze něco získat (viz příloha 1), nebo sebrat (suroviny, poklad, artefakt), nebo obsadit (hrad, město, důl).

meč

označuje boj - buď proti cizímu hrdinovi nebo proti neutrální jednotce. Pozor - boj s neutrální jednotkou probíhá 1 pole od této jednotky, tak ať se ti to nestane omylem!

klasická šipka

oblast, kam se v dané chvíli nedá dojet. Buď je vůbec nedostupná (hory, lesy), nebo cestu blokuje hrdina nebo neutrální BJ.

přilba

po nastavení kurzoru na svého hrdinu - po odklepnutí daný hrdina bude aktivní - změna aktivity mezi hrdinou a hradem (totéž co dělají ikony hrdinů a hradů na panelu vedle).

hrad

po nastavení kurzoru na svůj hrad - po odklepnutí daný hrad bude aktivní - změna aktivity mezi hrdinou a hradem (totéž co dělají ikony hrdinů a hradů na panelu vedle).

dvě šipky proti sobě

výměna mezi hrdinami - po nastavení kurzoru na jiného svého hrdinu, který není zrovna aktivní - po odklepnutí se oba hrdinové setkají a mohou si mezi sebou vyměňovat BJ a artefakty. Stejné BJ se spojí dohromady a vytvoří tak silnější jednotku. Každému hrdinovi musí zbýt na konci výměny alespoň 1 BJ. Nelze vyměňovat zkušenosti, znalosti kouzel, Knihu kouzel a Fizbino prokletí. Tato výměna se používá často k „zásobování“ hlavního hrdiny na cestách novými BJ, které se mezitím narodily v jeho hradu. Pokud chceš k hrdinovi přesunout jen část BJ, stiskni během přesouvání tlačítko SHIFT, pak se objeví nabídka, ve které zvolíš počet přesouvaných bojovníků. Stejným způsobem lze přesouvat BJ i jejich části mezi hrdinou a posádkou hradu nebo města.

Strategie na začátku hry:

Většinu scénářů začínáš s 1 hradem a 1 hrdinou s minimálními zkušenostmi a nejslabšími BJ. Jako první investici se vyplatí koupit nějaké BJ, které jsou v hradu k dispozici, aby hrdina měl alespoň nějaké šance. Vyplatí se koupit ještě jednoho hrdinu, nejlépe barbara (je nejrychlejší) nebo čaroděje (vidí nejdál). Na začátku prozkoumej co největší oblast, posbírej všechny dostupné suroviny a obsaď nechráněné doly. Nedoporučuji sbírat artefakty, dokud hrdina není natolik silný, aby byl schopen porazit zloděje, kteří je mohou hlídat. Je dobré sbírat truhly s pokladem jen 1 hrdinou a místo zlata brát zkušenosti. První úrovně hrdiny jsou nastaveny velice nízko a z několika pokladů a menších bitev (např. proti rolníkům nebo goblinům) dokáže hrdina získat zvýšení svých schopností útoku a obrany. Nedoporučuji bojovat proti střelcům, dokud nemáš rychlé BJ, které jim znemožní střílet, jinak budeš mít na začátku těžké ztráty. Velice potřebné jsou doly na těžbu dřeva a kamení - většina staveb v hradu kromě zlata potřebuje ke stavbě i tyto dvě suroviny - oba doly se většinou nachází někde poblíž hradu a většinou jsou jen slabě chráněné nebo vůbec nechráněné. Klepnutí pravého tlačítka myši na nějaké neutrální jednotce ti dá informaci, kolik nepřátel asi můžeš očekávat. Množství bojovníků v těchto jednotkách je následující: málo (a few) (1-4), několik (several) (5-9), skupinka (a pack of) (10-19), houf (lots of) (20-49), horda (a horde of) (50-99), spousta (zounds) (100 a více). Pozor! Málo draků je mnohem silnější než horda rolníků, takže spíše než podle množství se rozhoduj podle síly BJ.

Dále je důležité pořád stavět v hradu stavby - každé kolo jednu, dokud to jde. I když na začátku nebudou peníze na zakoupení všech jednotek, které se ve stavbách narodí, časem pak zase budou peníze, ale nebude co za ně koupit. Do konce prvního týdne (do sedmého dne) je nutné! postavit studnu, která je levná a přitom velice užitečná (viz popis staveb). Při stavbě staveb použij schéma posloupnosti staveb k získání možnosti budovat stavby, které dávají silnější BJ. U hradů rytířů se jedná o arénu, u barbarů o most, u kouzelníka o kamenný kruh, u čarodějů o močál a bludiště. V těchto dražších stavbách se rodí málo bojovníků, takže každý týden růstu populace je velice znát.

V první fázi hry je důležité prozkoumání co největšího prostoru a sebrání všeho, co je dostupné. V okamžiku, kdy narazíš na hrdiny jiných lordů, můžeš si je prozkoumat pravým tlačítkem. Pokud se jedná o průzkumníky, mají většinou jen slabé jednotky a je dobré je zničit, aby ti zbytečně neposbírali nějaké poklady. Pokud je silnější, je lépe se vrátit do hradu pro posily, aby na tebe nezaútočil on. Podobně jako u neutrálních jednotek lze odhadnout množství bojovníků v BJ podle následujícího srovnání: málo (few) (1-4), několik (several) (5-9), skupinka (pack) (10-19), houf (lots) (20-49), horda (horde) (50-99), spousta (zounds!) (100 a více). Pozor na zásadní rozdíl oproti neutrálním jednotkám - hrdina může mít nějaké zkušenosti a mít v knize ničivá kouzla, které ti zadají těžké ztráty.

V druhé fázi hry předpokládám, že už máš postavenou většinu vojenských staveb v hradu a jednoho hrdinu už vyzbrojeného natolik, že si troufne na středně silné BJ. Pokud je někde nablízku město, tak je obsaď a vybuduj tam druhý hrad. Je to sice drahé, ale investice se brzy vrátí - budeš v každém kole dostávat více zlata. Pošli nějakého slabšího hrdinu na průzkum neznámých oblastí, svého hlavního hrdinu drž poblíž hradu, abys ho ochránil před hrdiny cizích lordů. Během této fáze bys měl dozbrojit svého hlavního hrdinu a koupit dalšího na budoucího ochránce hradu.

V další fázi by hlavní hrdina měl vyrazit na dobývání nových území a obránce by měl být schopen udržet dobyté území proti slabším hrdinům. Pokud narazíš na silnějšího, uteč, nech si obsadit hrad a v dalším kole si ho vezmi zpátky. Počítač většinou nechá v hradu nějaké BJ na obranu a o ně oslabí svého hrdinu, kterého pak můžeš porazit. Hlavně je potřeba v hradu nakoupit všechny silnější BJ, jinak je koupí jiný lord a postaví je proti tobě. Pokud se zrovna blíží konec týdne, je třeba hrad udržet, než se narodí nové jednotky. Počítač má na začátku dost zlata, aby si koupil cokoliv, takže okamžitě na začátku týdne nakupuje všechny silné BJ.

Pokud máš dost zlata, kompletní věž kouzel a blíží se k tobě silný hrdina, který by tě porazil, jedna z možností, jak ho oslabit, je použít destruktivní kouzla. Kup si hrdinu (nejlépe čaroděje nebo kouzelníka) a zaútoč na hrdinu. Během svého tahu použij nějaké silně zničující kouzlo (poslední soud, bouři, pád meteoritů, plamen, vzteklost (skvělé kouzlo na správně silné BJ)). Sice tvůj slabý hrdina zahyne, ale nepříteli způsobíš ztráty. Tento postup ještě tak 4x-5x opakuj a cizí hrdina bude citelně oslabený (tvoje pokladna také, ale můžeš tak zachránit důležitý hrad den před narozením jednotek).

Příloha číslo 1: Přehled míst na mapě

Český název

Anglický

Účinek

laboratoř

Alchemis Lab

po obsazení dostáváš denně 1 sklenici rtuti

Důl

Mine

po obsazení dostáváš denně 1 ks dané suroviny (kamenů 2 ks)

Pila

Sawmill

po obsazení dostáváš denně 2 ks dřeva

maják

Lighthouse

po obsazení zrychlíš pohyb všech svých lodí

město

Town

po obsazení dostaneš denně 250 zlaťáků

Dračí město

Dragon City

po zabití draků a obsazení dostaneš denně 1000 zlaťáků

bóje

Buoy

zvýší odvahu +1 hrdiny pro 1 následující bitvu

oáza

Oasis

zvýší odvahu +1 hrdiny pro 1 následující bitvu

socha

Statue

zvýší odvahu +2 hrdiny pro 1 následující bitvu

kamenný kruh

Faerie Ring

zvýší štěstí +1 hrdiny pro 1 následující bitvu

fontána

Fountain

zvýší štěstí +1 hrdiny pro 1 následující bitvu

kostra

Skeleton

někdy zde najdeš zlato nebo artefakt

altan

Gazebo

dostaneš 1000 bodů zkušenosti

kaple

Shrine

najdeš zde popis 1 kouzla

obelisk

Obelisk

každý obelisk ukáže kousek mapy zakopaného pokladu

hřbitov

Graveyard

po zabití duchů (ghosts) jednorázově dostaneš zlato

vrak lodě

Shipwreck

po zabití duchů (ghosts) jednorázově dostaneš zlato a artefakt

jeskyně démo.

Daemon Cave

démon tě může zajmout nebo získaš zkušenosti a zlato

vodní mlýn

Waterwheel

každý týden zde najdeš 1000 zlaťáků

větrný mlýn

Windmill

každý týden zde najdeš nějaké suroviny

chalupa (chal.)

House

zde zadarmo najmeš peasants (rolníky) (červená střecha)

Chalupa

Log cabin

zde zadarmo najmeš peasants (rolníky) (bílá střecha, bez okna)

Chata

Log cabin

zde zadarmo najmeš dwarves (trpaslíky) (bílá střecha, okno)

Dům

Straw Hut

zde zadarmo najmeš goblins (žlutá rákosová střecha)

Střelnice

Cabin

zde zadarmo najmeš archers (lukostřelce) (žlutá střecha)

Tabořiště

Wagon Camp

lze zde koupit zloděje (rogues)

stan

Desert Tent

lze zde koupit kočovníky (nomads)

teleport

Stone Liths

přemístí hrdinu do jiné oblasti mapy k dalšímu teleportu

vodní vír

Whirlpool

přemístí hrdinu jinam , zahyne přitom pár bojovníků

loď

Ship

slouží k převozu hrdiny přes oceán nebo širokou řeku

pramen

Shrine

dostaneš informace o jiných lordech

ukazatel

Signpost

ukazuje cestu v bludišti

tráva

Grass

normální povrch

lava

Lava

normální povrch

země

Dirt

normální povrch

sníh

Snow

zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů

močál

Swamp

zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů

poušť

Desert

zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů

pahýl, kořen

Tree Stump

zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů

růžové křoví

Rosebush

zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů

písek

Sandpit

zpomaluje pohyb hrdinů kromě barbarů

hory

Mountains

nedostupná oblast, nelze na ní vstoupit

les, stromy

Trees

nedostupná oblast, nelze na ní vstoupit

nic tu není

Nothing here

nedostupná oblast, nelze na ní vstoupit

ocean

Ocean

po vodě lze cestovat pouze lodí

Příloha číslo 2: Přehled artefaktů

Český název

Anglicky

Účinek

Kniha kouzel

Magic Book

Umožňuje kouzlit

SUPER Kniha znalosti

Ultimate Book of Knowledge

+12 znalosti

SUPER Meč nadvlády

Ultimate Sword of Dominion

+12 útočná síla

SUPER Ochranný plášť

Ultimate Cloak of Protection

+12 obranná síla

SUPER Kouzelná hůlka

Ultimate Wand of Magic

+12 síla kouzel

Velký cep nadvlády

Giant Flail of Dominion

+1 útočná síla

Palcát nadvlády

Thunder Mace of Dominion

+1 útočná síla

Sekera nadvlády

Power Axe of Dominion

+2 útočná síla

Dračí meč nadvlády

Dragon Sword of Dominion

+3 útočná síla

Obrněné ochranné rukavice

Armored Gauntlets of Protection

+1 obranná síla

Ochranná přilba obránce

Defender Helm of Protection

+1 obranná síla

Silný ochranný štít

Stealth Shield of Protection

+2 obranná síla

Ochranný platinový pancíř

Divine Breastplate of Protection

+3 obranná síla

Kouzelný prsten mága

Mage's Ring of Power

+2 síla kouzel

Kouzelný náramek

Caster's Bracelet of Magic

+2 síla kouzel

Kouzelná spona

Witch's Broach of Magic

+3 síla kouzel

Kouzelný náhrdelník

Arcane Necklace of Magic

+4 síla kouzel

Malý svitek znalosti

Minor Scroll of Knowledge

+2 znalosti

Střední svitek znalosti

Major Scroll of Knowledge

+3 znalosti

Velký svitek znalosti

Superior Scroll of Knowledge

+4 znalosti

Nejznámější svitek znalosti

Foremost Scroll of Knowledge

+5 znalosti

Medaile účasti

Medal of Valor

+1 odvaha

Medaile odvahy

Medal of Courage

+1 odvaha

Medaile cti

Medal of Honor

+1 odvaha

Medaile vyjímečnosti

Medal of Distinction

+1 odvaha

Fizbino prokletí

Fizbin of Misfortune

-2 odvaha

Kraličí pacička

Lucky Rabbit's Foot

+1 štěstí

Zlatá podkova

Golden Horseshoe

+1 štěstí

Mince stěstí

Gambler's Lucky Coin

+1 štěstí

Čtyřlístek

Four-Leaf Clover

+1 štěstí

Bezedná tobolka zlata

Endless Purse of Gold

+500 zlata denně

Bezedná taška zlata

Endless Bag of Gold

+750 zlata denně

Bezedný měšec zlata

Endless Sack of Gold

+1000 zlata denně

Boty kočovníka

Nomad Boots of Mobility

rychlejší pohyb po zemi

Boty rychlého cestovatele

Traveler's Boots of Mobility

rychlejší pohyb po zemi

Přesný kompas

True Compass of Mobility

rychlejší pohyb po zemi a vodě

Námořníkův astrokompas

Sailor's Astrolabe of Mobility

rychlejší pohyb po vodě

Pohyblivý katapult

Ballista of Quickness

katapult vystřelí dvakrát za kolo

Příloha číslo 3: Přehled vojenských staveb

Hrad rytířů:

 

 

 

Chalupa

Thatched Hut

peasants

200 zlaťáků

Střelnice

Archery Range

archers

1000 zlaťáků

Kovárna

Blacksmith

pikemen

1000 zlaťáků + 5 ks kamenů

Zbrojnice

Armory

swordsmen  

2000 zlaťáků + 10 ks dřeva + 10 ks kamenů

Bojová aréna  

Jousting Arena  

cavalries

3000 zlaťáků + 20 ks dřeva

Katedrála

Cathedral

paladins

5000 zlaťáků + 20 ks dřeva + 20 ks krystalů

Hrad barbarů:

 

 

 

Dům

Hut

goblins

300 zlaťáků

Domek

Stick Hut  

orcs

800 zlaťáků + 5 ks dřeva

Doupě (Dpe)

Den

wolves

1000 zlaťáků

Pueblo

Adobe

ogres

2000 zlaťáků + 10 ks dřeva + 10 ks kamenů

Most

Bridge

trolls

4000 zlaťáků + 20 ks kamenů

Pyramida

Pyramid

cyclopes  

6000 zlaťáků + 20 ks kamenů + 20 ks krystalů

Hrad kouzelníků:

 

 

 

Chatka

Treehouse

sprites

500 zlaťáků + 5 ks dřeva

Chata

Cottage

dwarves

1000 zlaťáků + 5 ks dřeva

Střelnice

Archery Range

elves

1500 zlaťáků

Kamenný kruh

Stonehenge

druids

2500 zlaťáků + 10 ks kamenů + 10 sklenic rtuti

Ohrada

Fenced Meadow  

unicorns  

3000 zlaťáků + 10 ks dřeva + 10 ks drahokamů

Rudá věž

Red Tower

phoenix

10000 zlaťáků + 30 ks kamenů + 20 sklenic rtuti

Hrad čarodějů:

 

 

 

Jeskyně

Cave

centaurs

500 zlaťáků

Hrobka

Crypt

gargoyles

1000 zlaťáků + 10 ks kamenů

Hnízdo

Nest

griffins

2000 zlaťáků

Bludiště

Maze

minotaurs  

3000 zlaťáků + 10 ks drahokamů

Močál

Swamp

hydras

4000 zlaťáků + 10 ks síry

Černá věž

Black Tower  

dragons

15000 zlaťáků + 30 ks kamenů + 20 ks síry

molo  

dock  

lodě  

1000 zlaťáků + 10 ks dřeva

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář